No a teď si představ, že jste 4 borci v autě a nejbližší traktor je cca 7 dnů jízdy od vás.:) A když k tomu přidáš vybité telefony a absenci signálu, tak je to docela smutné.
…alebo budeš mať taký prípad ako ja. Som peší turista, teda auto nie, ale autobus. Ale chceme na jednu turistickú útulňu vyviezť väčšie množstvo materiálu na nutné opravy, prátane novej pece na kúrenie. Problém je v nedostupnosti chaty, málo kto tam výnde na motorke, nie to aute, dá sa dostať asi 500 metrov pod chatu, ale potom je nutné auto otočiť. Cúvať 4 km vedľa hlbokého jarku nieje bohvie čo. Chceli sme kladkostroj, alebo krkačku ( náš odvoz nemá navijak) auto potiahneme troška do kopca a otočíme. Vidím dobrý návod, lano je, vyskúšame na rovine a snáď aj použijeme v teréne…
Sežeň někoho s pragou V3S, ta se ti dostane všude, timhle kladkostrojem nevytahnes nic. treni lana o lano bude tak vysoké, že znásobená síla se zcela ztratí. Lze to snížit tím, že se to tahá skrz karabinu, ale i to není k ničemu. Jediná možnost jsou kladky a i v těch je citelný rozdíl pokud mají valivé ložisko nebo jen kluzné pouzdro, dále záleží na velikosti rolny kladky, čím větší rolna tím menší odpor.Mám to vyzkoušené z výškových prací, kdy jsme tahali do x-tého patra železnou konstrukci nebo stahovali nakloněný strom na opačnou stranu. Málokdo si uvědomuje, že jedna věc je tahat a druhá věc je to držet. Čím více se tahá, tím více síla zpět narůstá, takže auto zapadlé v příkopě mi sklouzává zpátky. Bez zařízení jako je gri-gri (Petzl) nebo pro-traxion, které zabranují zpětnému pohybu lana nemá smysl za nic tahat a i s kladkostrojem to nejde nijak snadno. Jednou jsem přes kladky vytahoval svou octavii na lesní cestě a na to jak lehce byla uváznutá jsem se pořádně spotil a to jsem měl veškeré potřebné vybavní, které používám na práci.
jako napad dobry, ale IMHO bude mit to lano strasny odpor pri treni (v „kluznych“ mistech a kolem toho sloupku). Timto zpusoben jsme sudavali velke piskovcove bloky ze strechy(ukonceni komina) a diky treni byl ten jeden piskovcovy dilec(200-300kg) schopen udrzet i 5lety syn.
Spise by jsem toto poupravil a kombinoval s horolezeckymi kladkami (pokud teda jsou k dispozici) a pak uz to bude mit smysl jako primitivni kladkostroj.
Nechcem byt skeptický, ale podľa mňa to vôbec nebude fungovať.
Trenie bude tké ubrovské, že jeden človek nedokáže to lano ani poriadne napnúť, nie ešte vytiahnuť auto. Druhý problém ešte vázneší. Predpokladám, že autá zapadávajú niekam nižšie ako sa ich snažíme vytiahnuť, teda to lano by som mal ťahať smerom do kopca, ak tomu rozumiem spravne. Určite mám äščiu silu ak použijem vlastnú váhu a ťahám sperom nadol.
Věřím, že nebude náročné to ověřit. Pokud máte někdo auto, zkuste to a popište svoji zkušenost. Dokud se nepotvrdil opak, považuji tento návod za užitečný.
Vyzkoušeno s běžným technickým lanem při tahání betonového železničního pražce (cca 250 kg) a je to sice funkční, ale pro opravdu velký odpor tření lana (a tažné lano je ještě hrubší a tudíž s ještě větším odporem tření), je toto v praxi prakticky nepoužitelné. Efektivnějším se ukázalo být použití lana a kulatiny coby páky tak, že konec kulatiny se opře třeba o strom, skálu… a oko lana se umístí přibližně do čtvrtiny délky, co blbnu, páku snad zvládne aplikovat v praxi i ten nejtupější čtenář tohoto webu.
Howg
těch možností je víc, bohužel u běžně vybaveného auta i tenhle způsob narazí. Problém bude nejen tření ale hlavně délka lana. Běžné tažné autolano na takovýhle „kladkostroj“ nebude stačit. To tření by se dalo částečně řešit, například tu smyčku bych nevázal ale lano provlékl tažným okem na autě které bude mít mnohem menší tření. Šroubovací oka běžných aut jsou dost malá, někdy se tam sotva vejde oko lana, já proto vozím u lana šroubovací oka „šekly“. S těma by to šlo bez problémů. Problémem je k čemu se uvázat. Strom bude mít velké tření a jeho obvod nám vezme kus lana. Značky nedoporučuju, ty jdou vyvrátit celkem snadno. Existuje jedna metoda jak vytáhnout vozidlo, je hodně letitá a říká se jí krácení lana. Je nutné co nejdelší lano, čím delší, tím větší sílu vyvine. Uváže se k vozidlu, druhý konec k něčemu pevnému tak aby bylo lano co nejvíc napnuté. Pak se lano uchopí uprostřed a táhne se do strany. Vzniká nám jakýsi trojúhelník, dochází ke skládání vektorů sil řečeno fyzikálně. Bohužel zas s běžným lanem nevystačíme.
mne pri prácach v prírode osvedčili komerčné gurtne na sťahovanie nákladu na autách. sú síce dosť drahé a je ich viac typov , a nosiť ich v batohu je na ťarchu, ale ako výbava auta to nie je problém. výborne poslúžia miesto kladkostroja, alebo ako improvizovaný žeriav po prehodení cez konár. podľa ich nosnosti. výhodné je použiť 2ks, jednou ťaháte a 2. môžete zatiaľ previnúť (lebo po niekoľkých otočkách sa vyplní priestor v rechtačke). a ťahať na striedačku.
Jednou jsme takhle zkousel vytahnout svy auto a musim podotknout, ze to mozna funguje na Felicii, ale ne na aute ktery vazi skoro 2,5t. Zapadnul jsme ve vyjetych kolejich, strom ani uchyceni nikde, zatluceny koliky moc nedrzely, nakonec me vytahl jinej offroad. Takze to mozna funguje, ale ne na tezky auta, rozhodne je jednodussi moznost vozit s sebou normalni 5t kurtnu a nejakej kolik na zasroubovani.. jednodussi manipulace a daleko rychlejsi aplikace.
No ja nevim. Mam 4×4 a bud to vyjedu sam nebo volam rovnou traktor
No a teď si představ, že jste 4 borci v autě a nejbližší traktor je cca 7 dnů jízdy od vás.:) A když k tomu přidáš vybité telefony a absenci signálu, tak je to docela smutné.
…alebo budeš mať taký prípad ako ja. Som peší turista, teda auto nie, ale autobus. Ale chceme na jednu turistickú útulňu vyviezť väčšie množstvo materiálu na nutné opravy, prátane novej pece na kúrenie. Problém je v nedostupnosti chaty, málo kto tam výnde na motorke, nie to aute, dá sa dostať asi 500 metrov pod chatu, ale potom je nutné auto otočiť. Cúvať 4 km vedľa hlbokého jarku nieje bohvie čo. Chceli sme kladkostroj, alebo krkačku ( náš odvoz nemá navijak) auto potiahneme troška do kopca a otočíme. Vidím dobrý návod, lano je, vyskúšame na rovine a snáď aj použijeme v teréne…
Sežeň někoho s pragou V3S, ta se ti dostane všude, timhle kladkostrojem nevytahnes nic. treni lana o lano bude tak vysoké, že znásobená síla se zcela ztratí. Lze to snížit tím, že se to tahá skrz karabinu, ale i to není k ničemu. Jediná možnost jsou kladky a i v těch je citelný rozdíl pokud mají valivé ložisko nebo jen kluzné pouzdro, dále záleží na velikosti rolny kladky, čím větší rolna tím menší odpor.Mám to vyzkoušené z výškových prací, kdy jsme tahali do x-tého patra železnou konstrukci nebo stahovali nakloněný strom na opačnou stranu. Málokdo si uvědomuje, že jedna věc je tahat a druhá věc je to držet. Čím více se tahá, tím více síla zpět narůstá, takže auto zapadlé v příkopě mi sklouzává zpátky. Bez zařízení jako je gri-gri (Petzl) nebo pro-traxion, které zabranují zpětnému pohybu lana nemá smysl za nic tahat a i s kladkostrojem to nejde nijak snadno. Jednou jsem přes kladky vytahoval svou octavii na lesní cestě a na to jak lehce byla uváznutá jsem se pořádně spotil a to jsem měl veškeré potřebné vybavní, které používám na práci.
jako napad dobry, ale IMHO bude mit to lano strasny odpor pri treni (v „kluznych“ mistech a kolem toho sloupku). Timto zpusoben jsme sudavali velke piskovcove bloky ze strechy(ukonceni komina) a diky treni byl ten jeden piskovcovy dilec(200-300kg) schopen udrzet i 5lety syn.
Spise by jsem toto poupravil a kombinoval s horolezeckymi kladkami (pokud teda jsou k dispozici) a pak uz to bude mit smysl jako primitivni kladkostroj.
Nechcem byt skeptický, ale podľa mňa to vôbec nebude fungovať.
Trenie bude tké ubrovské, že jeden človek nedokáže to lano ani poriadne napnúť, nie ešte vytiahnuť auto. Druhý problém ešte vázneší. Predpokladám, že autá zapadávajú niekam nižšie ako sa ich snažíme vytiahnuť, teda to lano by som mal ťahať smerom do kopca, ak tomu rozumiem spravne. Určite mám äščiu silu ak použijem vlastnú váhu a ťahám sperom nadol.
Věřím, že nebude náročné to ověřit. Pokud máte někdo auto, zkuste to a popište svoji zkušenost. Dokud se nepotvrdil opak, považuji tento návod za užitečný.
Vyzkoušeno s běžným technickým lanem při tahání betonového železničního pražce (cca 250 kg) a je to sice funkční, ale pro opravdu velký odpor tření lana (a tažné lano je ještě hrubší a tudíž s ještě větším odporem tření), je toto v praxi prakticky nepoužitelné. Efektivnějším se ukázalo být použití lana a kulatiny coby páky tak, že konec kulatiny se opře třeba o strom, skálu… a oko lana se umístí přibližně do čtvrtiny délky, co blbnu, páku snad zvládne aplikovat v praxi i ten nejtupější čtenář tohoto webu.
Howg
těch možností je víc, bohužel u běžně vybaveného auta i tenhle způsob narazí. Problém bude nejen tření ale hlavně délka lana. Běžné tažné autolano na takovýhle „kladkostroj“ nebude stačit. To tření by se dalo částečně řešit, například tu smyčku bych nevázal ale lano provlékl tažným okem na autě které bude mít mnohem menší tření. Šroubovací oka běžných aut jsou dost malá, někdy se tam sotva vejde oko lana, já proto vozím u lana šroubovací oka „šekly“. S těma by to šlo bez problémů. Problémem je k čemu se uvázat. Strom bude mít velké tření a jeho obvod nám vezme kus lana. Značky nedoporučuju, ty jdou vyvrátit celkem snadno. Existuje jedna metoda jak vytáhnout vozidlo, je hodně letitá a říká se jí krácení lana. Je nutné co nejdelší lano, čím delší, tím větší sílu vyvine. Uváže se k vozidlu, druhý konec k něčemu pevnému tak aby bylo lano co nejvíc napnuté. Pak se lano uchopí uprostřed a táhne se do strany. Vzniká nám jakýsi trojúhelník, dochází ke skládání vektorů sil řečeno fyzikálně. Bohužel zas s běžným lanem nevystačíme.
mne pri prácach v prírode osvedčili komerčné gurtne na sťahovanie nákladu na autách. sú síce dosť drahé a je ich viac typov , a nosiť ich v batohu je na ťarchu, ale ako výbava auta to nie je problém. výborne poslúžia miesto kladkostroja, alebo ako improvizovaný žeriav po prehodení cez konár. podľa ich nosnosti. výhodné je použiť 2ks, jednou ťaháte a 2. môžete zatiaľ previnúť (lebo po niekoľkých otočkách sa vyplní priestor v rechtačke). a ťahať na striedačku.
A teď si představte co dělat, když tam nebude ten patník!
Jednou jsme takhle zkousel vytahnout svy auto a musim podotknout, ze to mozna funguje na Felicii, ale ne na aute ktery vazi skoro 2,5t. Zapadnul jsme ve vyjetych kolejich, strom ani uchyceni nikde, zatluceny koliky moc nedrzely, nakonec me vytahl jinej offroad. Takze to mozna funguje, ale ne na tezky auta, rozhodne je jednodussi moznost vozit s sebou normalni 5t kurtnu a nejakej kolik na zasroubovani.. jednodussi manipulace a daleko rychlejsi aplikace.